اخبار

در نشست امضای تفاهم نامه پروژه VOD مطرح شد ؛ VOD رفیق رسانه ملی است/ تلاش برای معرفی محصولات ایرانی به خارج

در نشست امضای تفاهم نامه پروژه VOD مطرح شد ؛ VOD رفیق رسانه ملی است/ تلاش برای معرفی محصولات ایرانی به خارج
حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در مراسم امضای تفاهم نامه پروژه VOD عنوان کرد VOD رفیق رسانه ملی است و نمی توان آن را به عنوان یک رقیب برای آن دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز سه شنبه اول تیرماه مراسم امضای تفاهم نامه پروژه VOD بین موسسه رسانه های تصویری، نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان و شرکت های تجمیع کننده محتوا و خدمات ویدیوئی با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، مصطفی ابطحی مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری و نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان و شرکت های تجمیع کننده محتوا و خدمات ویدیوئی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مصطفی ابطحی گفت: به دلیل گسترش تحولات و تغییرات در حوزه فناوری و اطلاعات، امروزه امکان انتقال محتوای تصویری و صوتی با حجم بالا بر بستر اینترنت فراهم شده است. این در حالی است که این قابلیت در کمتر از ۱۰۰ سال گذشته به وجود آمده که محتوای تصویری و ویدیوئی توسط اینترنت انتقال پیدا می کند.

وی ادامه داد: با این تحول، تجارت خوبی در جهان شکل گرفته است و ما هم به دنبال آن هستیم که بتوانیم این پروژه را در کشور اجرایی کنیم. امروز تولید کنندگان محتوا و دوستانی که شرکت های تجميع کننده محتوا را بر عهده دارند، دور هم جمع شده اند تا بتوانیم این فناوری را به مرحله اجرا برسانیم. ما در ایران محتویات هنری و فرهنگی خوبی داریم که شکوه آن موجب حیرت همه مخاطبان جهان می شود. به همین دلیل باید شرایطی را فراهم کنیم تا این محتویات به راحتی در دسترس مخاطب آثار فرهنگی و هنری ایران قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه تا چه زمانی می توان منتظر بود تا شرکت های تجمیع کننده خارجی محتوا و اطلاعات، آثار ایرانی را دسته بندی کنند و در اختیار مخاطب قرار دهند، بیان کرد: درصدد هستیم سامانه ای فراهم کنیم که محتوای ایرانی آن در اختیار مخاطب داخلی و خارجی قرار گیرد. موسسه رسانه های تصویری به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فضای وب در کشور تلاش می کند تا این طرح را اجرایی کند. در این زمینه نهادهای دیگری مثل وزارت فناوری و اطلاعات، شورای عالی فضای مجازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ما همکاری و همراهی کرده اند.

ابطحی گفت: امیدوارم بتوانیم با استفاده از این تکنولوژی، عقب ماندگی فرهنگی خود را در حوزه ارایه تصویر به جهان جبران کنیم. کمیته سیاست گذاری محتوا برای این شکل گرفته است که با حضور نمایندگانی از شورای عالی تهیه کنندگان و شرکت های تجمیع کننده، آثاری که قرار است توسط ویدئو در اختیار مخاطب قرار گیرد، مورد بررسی قرار دهد. همچنین در این شورا مسائلی مانند قیمت گذاری محتوا و ارزش افزوده، نسبت محتوای داخلی و خارجی و بازاریابی محتوا مورد بررسی قرار می گیرد.

در ادامه این مراسم، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت: آنچه که امروز رخ می دهد ثمره عقل و خرد جمعی است. دوستانی که در این پروژه حضور داشتند از روز نخست این طرح را مورد بررسی قرار داده و اجرا کردند و با سینماگران و بخش خصوصی در جلسات بسیاری مشورت کردند و قدم های خوبی در این زمینه برداشته شده است. من از بخش خصوصی تشکر می کنم که برای اجرایی شدن چنین طرحی قدم برداشت و بی شک این طرح می تواند از نظر اقتصادی تاثیرگذار باشد و گامی برای آرمان های مردم باشد که حرف اول آنها فرهنگ و هنر کشور است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: اگر نگران تهاجم فرهنگی هستیم و اگر نگران ولنگاری فرهنگی در کشور هستیم که واقعا هم باید باشیم، باید نیروهای لازم را فراهم کنیم تا مردم ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور، بتوانند از امکانات فرهنگی استفاده کنند. در واقع مردم ایران قدرت تصویر سازی بالایی دارند و این توان از پشتوانه تاریخی چندهزار ساله تمدن، شعر وادب ما نشات گرفته است. ما در حوزه تصویرسازی محتوای سینمای ایران در جهان قدرت بسیار خوبی داریم و این نوع تصویرسازی می تواند به نوعی مقابله با تهاجم فرهنگی در کشور باشد. با استفاده از طرح VOD مردم می توانند به این تولیدات دسترسی داشته باشند و ایرانی های خارج از کشور نیز که محصولات ایرانی را همیشه پیگیری می کنند، می توانند به راحتی از این محصولات استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که ایرانی های خارج از کشور از مام وطن جدا نشوند و برای رسیدن به این هدف، باید برای حفظ فرهنگ کشور تلاش کنیم. وقتی کالای ایرانی در دسترس مخاطب ایرانی خارج از کشور قرار بگیرد، بی شک ترجیح می دهد که از این محصولات استفاده کند.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: این شب ها مردم از ماهواره ها و شبکه های خارجی فاصله می گیرند و در صف سینماها قرار می گیرند. این انتخاب نشان می دهد که مرم ترجیح می دهند فیلم های ایرانی را ببینند. می توان گفت که موفقیت سینمای ایران، موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و موفقیت VOD نیز می تواند به همین شکل تعبیر شود.
ایوبی با اشاره به دلنگرانی هایی که برای اجرای برخی از طرح های فرهنگی در کشور به وجود می آید، گفت: قرار نیست که هر نوع محتوایی در VOD ارایه شود. در این پروژه تنها محتوای فرهنگی و هنری ارایه می شود که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته باشد. VOD رفیق رسانه ملی است و نمی توان آن را به عنوان یک رقیب برای آن دانست. من تائید می کنم که VOD رقیب هیچ رسانه ای نیست و تنها یک فضای مجازی برای ارایه کالایی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: رفع بسیاری از نگرانی ها و حس فرهنگ ملی هزینه بسیاری دارد. البته که چنین نگرانی هایی در حوزه ولنگاری های فرهنگی در اروپا نیز وجود دارد. آنها هم در مقابل تهاجم فرهنگی امریکا به زانو درآمده اند و ایران تنها ملاکی است که تنها مصرف کننده کالای ملی خود است. در واقع ما نیازمند یک عزم ملی و سیاسی هستیم و همه باورمندان به فرمایشات مقام معظم رهبری باید در کنار هم جمع شوند تا بتوانیم نگرانی های فرهنگی و هنری کشور را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: هرچند بودجه فرهنگ و هنر ایران بسیار کم است اما ما می توانیم با همین بودجه کم، شرایط مناسب برای ارتقا فرهنگ و هنر کشور را فراهم کنیم. من مطمئن هستم که نگاه جهان شرق و جهان اسلام به ما است. هرچند که ممکن است نگرانی هایی از سوی جامعه متدین کشور در زمینه فرهنگ و هنر به خصوص پروژه VOD وجود داشته باشد و آنها نگران این باشند که ما در این عرصه بازنده شویم و برنده این پروژه کالای امریکایی باشد، اما فکر می کنم اگر کسی ایران، اسلام و محتویات تولید ایرانی را بشناسد، دیگر نگران هیچ چیز نخواهد بود.

رئیس سازمان سینمایی گفت: من بر این باور هستم که جهان غرب مصرف کننده کالای فرهنگی است. زمانی که جهان غرب عاشق مولانا، حافظ و سعدی است و غرب کتاب های آنها را روی سر خود می گذارد، سینماگران ما نمی توانند این آثار را به زبان تصویر برای مخاطب غربی به تصویر کشند.

علیرضا داود نژاد نماینده شورای عالی تهیه کنندگان در بخش دیگری از این مراسم توضیح داد: زمانی ما یک بلیت می خریدیم و می رفتیم سینما و از طریق آن وارد یک جهان دیگر می شدیم، زمانی هم که از سینما خارج می شدیم دیگر آن آدم سابق نبودیم. در واقع سینما به ما خیره شده است و امروز ما از خلال مانیتور با هم ارتباط برقرار می کنیم و جهان و تاریخ در همین قاب رخ می دهد. قدرت امروز جهان توسط دیجیتال توزیع می شود. در واقع می توان گفت کلیک در فضای اینترنتی یک قدرت است و کسی بیشتر کلیک می خورد که محصول فراگیرتر و اثرگذارتری داشته باشد. محصولی که دانایی سینمایی داشته باشد.

این تهیه کننده و کارگردان سینما توضیح داد: امروزه ما هم نیروی انسانی خلاق و هم مردمی که محصولات سینمایی ایران را دوست دارند، در اختیار داریم اما مسئله اینجاست که چرا مخاطب ایرانی پای کالای ما نمی شیند. در واقع مخاطب ایرانی در اختیار تولید کننده خارجی است و ما در زمینه جذب مخاطب با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: من در مورد استاندارد سینمای ایران صحبت می کنم نه در مورد استاندارد صنعت خودرو در کشور. سینمای ایران از نظر استاندارد در سطح بالایی قرار دارد و تولیدات قابل توجهی را در این زمینه به مخاطب ارایه می کند اما باز هم مخاطب ما از محصولات خارجی استفاده می کند.

این تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه با مطرح شدن طرح VOD بسیار وحشت کردم و می ترسیدم که این طرح به سینمای ایران صدمه بزند، بیان کرد: خوشبختانه مجریان این طرح به ما این اطمینان را دادند که هیچ اتفاق بدی برای سینمای ایران رخ نمی دهد بلکه میلیون ها کلیک برای محصولات سینمای ایران خورده می شود و من فکر می کنم با این تفاهم نامه، نهضت تولید محتوا در کشور انجام می شود.

عالمی مدیر عامل شرکت ایلا نرم افراز به عنوان نماینده شرکت های تجمیع کننده محتوا گفت: این طرح اجازه می دهد تا محصولات فرهنگی با کمترین هزینه در اختیار مخاطب داخلی و خارجی قرار گیرد. تمرکز ما ارایه محتوای ایرانی است و بر اساس آمار به دست آمده در داخل و خارج از کشور چنین محتوایی با مخاطب بالایی همراه است.

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر آماده ارایه محتوای فرهنگی کشور به سراسر دنیا هستیم و تاکید می کنم که هیچ گونه محدودیت در حجم محتوا برای ارایه به مخاطب نداریم.

لهراسبی نژاد مدیرعامل شرکت بهسیما نیز بیان کرد: در تفاهم نامه ای که امروز بین ما و شورای عالی تهیه کنندگان بسته می شود، تدابیر خوبی برای حفظ و صیانت از حقوق تهیه کنندگان سینما در ایران در نظر گرفته شده است و در این زمینه جای هیچ نگرانی برای اهالی سینما نیست و امیدوارم با اجرای این طرح شاهد رشد اقتصاد فرهنگی در کشور باشیم.

منوچهر شاهسواری تهیه کننده سینما نیز توضیح داد: سینمای ایران طی دو سال گذشته توانست خود را ثابت کند. اصلی ترین حرف این تفاهم نامه این است که ما یک فرصت به دست آورده ایم تا بتوانیم به خوبی از آن استفاده کنیم. اگر این فرصت به خوبی استفاده نشود، ضربه اصلی به فرهنگ می خورد و اگر موفق شویم، مرزهای فرهنگی کشور را به وسعت جهان ارایه می دهیم.

این تهیه کننده تاکید کرد: در واقع VOD به نوعی پرتاب شدن محتوای ایرانی به سراسر جهان است. ما نیازمند حمایت جدی سازمان صدا و سیما هستیم و هر اتفاق خوب فرهنگی که در هر گوشه کشورمان رخ می دهد، متصل به نظام است و همه باید برای موفقیت آن تلاش کنند.

شاهسواری در پایان گفت: برای جذب مخاطب، VOD نیازمند تنوع محصولات است که این تنوع تنها شامل آثار سینمایی نیست و ما باید فیلم های کوتاه، داستانی و حتی کلیپ هایی که توسط جوان ها ساخته می شود را نیز مورد بررسی قرار داده و در این پروژه ارایه کنیم.   

۱ تیر ۱۳۹۵ ۱۴:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید