اخبار

آخرین خبرها از سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

آخرین خبرها از سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران
جشنواره فیلم کوتاه تهران به سانس فوق العاده رسید
جشنواره فیلم کوتاه تهران به سانس فوق العاده رسید



به دلیل استقبال پرشور مخاطبان از نخستین روز جشنواره، تمامی فیلم های داستانی بخش ملی هر شب در سانسی فوق العاده برای مخاطبان اکران می شود.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران،تمامی فیلم های داستانی بخش ملی هر شب در سانسی فوق العاده از ساعت ۱۲ تا ۱:۳۰ دقیقه بامداد دوباره اکران می‌شود.

روز جمعه ۱۸ آبان ماه در بخش ملی، فیلم‌های «بدل»، «پرواز ماهی‌ها»، «پاپ کرن»، «نقش»، و «تلقین» از ساعت ۱۲ در سالن شماره دو اکران می‌شود.

همچنین فیلم‌های «عافیت»، «هدیه‌ای برای یک روز غم‌انگیز»،«استادیوم»،«گوش سیاه»، «کلنجار» و «رورانس» از ساعت ۱۲ در سالن شماره چهار تکرار می‌شود.

در سالن شماره یک نیز از ساعت ۱۲ فیلم‌های «تلخ»، «تیری در تاریکی»، «تاول»، «تشریح» و «عروس دریایی» به نمایش در می‌آید.

سالن شماره سه نیز از ساعت ۱۲، فیلم‌های «کارما»، «برف تابستان»، «تنفس» و «جشن» را دوباره اکران می‌کند.



نخستین روز باشکوه جشنواره / کودک پنج ساله ای که عاشق سینمای مستند بود/ عکس یادگاری با هنرمندانی که جشنواره را داغ کردند



به دلیل استقبال مخاطبان از جشنواره تمامی فیلم‌های داستانی در بخش ملی در سانس فوق العاده از ساعت ۱۲ در سالن‌های پردیس سینمایی ملت اکران می‌شود.

ستاد خبری سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران: صبح، اتوبان نیایش، اتومبیل‌هایی که پشت هم مسافران‌شان را پیاده می‌کنند و می روند.عابران پیاده و فیلم بازها از همان اولین ساعت‌های جشنواره وارد رمپ‌ها و سالن‌های پردیس سینمایی ملت می‌شوند.

نخستین اکران که شروع می‌شود صف طولانی در رمپ‌ها شکل می‌گیرد و لحظه به لحظه بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.سالنی که به نشست‌های تخصصی اختصاص داده شده هم مملو از علاقمندان به سینما است. آن‌ها که ترجیح داده‌اند به جای فیلم پای صحبت‌های نظری، پیرامون فیلم کوتاه بنشینند.افرادی از شهرهای مختلف، با سن‌هایی متفاوت و البته گروهی از علاقمندان به سینما که ناشنوا هستند و زنی در برابرشان نشسته و سخن اساتید را برای آن‌ها ترجمه می‌کند.

نخستین روز باشکوه جشنواره لحظه به لحظه شلوغ تر می‌شود.افراد زیادی برای حضور در سالن‌ها در صف می‌ایستند و آن‌قدر جمعیت زیاد می‌شود که عده‌ای از تماشای فیلم‌ها باز می‌مانند. این اتفاق فیلم‌بازها را به بحث می‌کشاند. بحث‌ها داغ‌تر و داغ‌تر می‌شوند. آن‌ها میان یکدیگر شماره تلفن رد و بدل می‌کنند و در صف سالن‌ها برای سانس بعد جا می‌گیرند.

حتی در این میان کودک پنج ساله‌ای هم هست. امیر شایان اما عاشق فیلم مستند است. پدرش را مجاب کرده که او را برای تماشای فیلم مستند به جشنواره بیاورد. او حتی فیلم‌هایی که شاید برای شرایط سنی‌اش ایده‌آل نباشد را با دقت می‌بیند آن‌گونه که دهانش باز می‌ماند و چشم‌هایش خیره.

در این روز متفاوت جشنواره، حتی توریست‌هایی هستند که از این همه علاقمند دهانشان از حیرت وامانده است.از آدم‌ها پرس‌وجو می‌کنند و از همه اتفاق‌ها عکس می‌گیرند. از فرانسه آمده‌اند. البته توریستی لهستانی هم برای تماشای فستیوال به پردیس ملت آمده است. اسمش «یرژی» است و سال‌هاست که برای آمدن به فستیوال فیلم کوتاه اقدام کرده است. او اولین بار است که به تهران آمده فقط برای جشنواره فیلم کوتاه. او جشنواره فیلم کوتاه ایران را هم طراز با جشنواره‌های معتبر فیلم کوتاه جهان میداند و همواره اخبار این جشنواره را رصد کرده است. او از این استقبال حیرت‌زده شده است.

با نزدیک شدن به غروب نوبت به سلبریتی‌ها می‌رسد که پا در سالن‌های جشنواره بگذارند. برخی در جشنواره فیلم دارند و برخی بنا به عادت علاقمند به فیلم کوتاه و جشنواره هستند. حبیب رضایی، کاوه خداشناس، بهزاد خداویسی، محمد حمزه‌ای، محمد ساربان، همایون ارشادی، کتایون ریاحی، بابک حمیدیان، نازنین بیاتی، محمود گبرلو، سیامک گلشیری و بسیاری دیگر از سینماگران.

حضور سلبریتی‌ها با درخواست عکس‌های یادگاری همراه بود. در برابر هر استندی که از جشنواره وجود داشت، عده‌ی مشغول عکس گرفتن بودند و شاید این عکس‌ها خستگی یک روز سخت برای تماشای فیلم را برای آن‌ها لذت‌بخش می‌کرد.

این انبوه جمعیت بی‌پاسخ نماند. خبری از بلندگوهای پردیس سینمایی ملت مخابره شد. «به دلیل استقبال مخاطبان از جشنواره تمامی فیلم‌های داستانی در بخش ملی در سانس فوق العاده از ساعت ۱۲ در سالن‌های پردیس سینمایی ملت اکران می‌شود.»

اعلام این خبر جمعیت علاقمند را در راهروهای پردیس ملت نگه داشت و اولین روز جشنواره با همان شکوهی که آغاز شد، به پایان رسید.



شروع فعالیت بازار بین‌الملل در دومین روز جشنواره سی و پنجم



بخش بازار بین‌الملل جشنواره سی و پنجم از شنبه آغاز به کار می‌کند.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، بخش بازار بین الملل سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از روز شنبه ۱۹ آبان ماه در دومین روز از برگزاری جشنواره آغاز به کار می‌کند.

بخش بازار بین‌الملل جشنواره از روز شنبه به مدت سه روز از ساعت ۱۴ تا ۱۸ پذیرای متقاضیان و هنرمندانی است که پیش از این در سایت جشنواره ثبت نام به عمل آورده‌اند.

گفتنی است، بخش بازار بین‌الملل برای نخستین بار در جشنواره فیلم کوتاه تهران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. اهالی فیلم کوتاه از سراسر دنیا در این بخش حضور دارند تا بتوانند با سرمایه گذاران و نمایندگان جشنواره‌های مختلف خارجی و شرکت‌های بین‌المللی ارتباط برقرار کرده و برای فروش یا حضور آثارشان در جشنواره‌های بین‌المللی رایزنی‌های لازم را به عمل آورند.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان تا ۲٢ آبان ۹۷ در حال برگزاری است. 

اخبار این رویداد بین‌المللی در سایت‌ جشنواره به نشانیwww.tisff.ir و همچنین وب‌سایت انجمن سینمای جوانان به نشانی www.iycs.ir قابل دسترسی است.



بولتن سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد




نخستین بولتن خبری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران همزمان با آغاز این رویداد منتشر شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نخستین بولتن خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، همزمان با افتتاح این رویداد، در ۱۲ صفحه منتشر شد.

در این بولتن خبری، گفت و گو با کارگردان فیلم «دریا موج، موج می لرزد»، «کوهریگ»، «جوکر» و «سیندرلا»، به همراه یادداشت‌هایی درباره فیلم‌های «تشریح»، «طاغی»، «شهربازی» و «گوش سیاه» منتشر شده است. 

همچنین گفت و گو با مهمانان بخش بین‌الملل، و اعلام اخبار و گزارش‌های مربوط به جشنواره نیز از دیگر بخش‌های این بولتن خبری به شمار می‌رود. 

در قسمتی از این بولتن نیز، گزارش میزگرد پیرامون فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان ایران منتشر شده است.

شایان ذکر است، علاقمندان به مشاهده این بولتن می‌توانند به سایت جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، به آدرس www.tisff.ir و www.iycs.irمراجعه کنند.

بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲۲ آبان ماه در پردیس ملت ادامه دارد.  


منصور براهیمی عنوان کرد: سینمای امروز ایران درگیر رئالیسم خام است


سومین نشست تخصصی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با موضوع «رئالیسم در سینما» با حضور منصور براهیمی و احمد الستی برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران، موضوع «رئالیسم در سینما» توسط منصور براهیمی مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، احمد الستی، دبیر علمی نشست‌های تخصصی «۳۵-۲۰»، به طرح سوال درباره موضوع رئالیسم در سینما پرداخت و در شروع بحث از منصور براهیمی خواست که تعریفی را از موضوع رئالیسم در سینما ارائه دهد.

منصور براهیمی در پاسخ به مبحث مطرح شده، گفت: درباره مفاهیمی چون رئالیسم مغلطه‌هایی وجود دارد که با این مفهوم گره خورده است. این مغلطه‌ها مدت‌هاست که در ایران پابرجاست وحتی در دانشگاه‌ها نیز مطرح و تدریس می‌شود.

او با اشاره به اهمیت رئالیسم در سینما، به بررسی نظریه‌های مختلف این حوزه پرداخت و در این باره اظهار کرد: بحث‌های متعددی درباره کارکرد زبان در بازگویی واقعیت مطرح است تا جایی که برخی معتقدند زبان از قوانین درون ماندگاری تبعیت می‌کند که مستقیما به آنها وابسته است بنابراین شاید زبان، نتواند مدعی باشد که آینه‌ای در برابر طبیعت است.

این پژوهشگر با اشاره به تعاریف نادرستی که از رئالیسم در جامعه وجود دارد، بیان کرد: زمانی که داستان نویسی مدرن شکل گرفت این مغلطه وجود داشت که اساسا به کار بردن زبان کوچه و بازار می‌تواند نمایانگر واقعیت جامعه باشد یا برخی از فیلمسازان فکر می‌کنند که با پرداختن به جزئیات می‌توان یک اثر رئالیستی و واقع‌گرا ارائه کرد که باور پذیر باشد.

او افزود: این کلیشه‌ها البته با پندارهای نادرست دیگری در تکنیک نیز گره خورده است تا جایی که برخی فکر می‌کنند استفاده کمتر از مونتاژ، یا میزانسن‌های عمیقتر، کات کمتر و … اثر را رئالیسم می‌کند، در حالیکه این گونه نیست.

در ادامه این جلسه احمد الستی، خواستار تعریف واضح‌تری از رئالیسم شد و گفت: آیا اینکه رئالیسم فرمی از بازنمایی است که سخت متکی به مشاهده شرایط علمی است، درست به شمار می‌رود؟ به عبارتی آیا درست است که فکر کنیم، صرفا شرایط عینی رئالیسم را می‌سازد؟

براهیمی در پاسخ به این سوال، بیان کرد: همین که رئالیسم صفت‌های متعددی چون: رئالیسم تمثیلی، رئالیسم شاعرانه و … را به خود گرفته است، نشان می‌دهد که تا چه حد مرز تعریف این بخش گسترده است.

او تاکید کرد: گام نخست در قرن حاضر این است که از تعریف مرزگذاری شده، بپرهیزیم زیرا با توجه به مباحثی که نظریه‌پردازان مطرح کرده‌اند، معنای رئالیسم ذهنی به شمار می‌رود و نه عینی؛ به همین خاطر بیشتر به اصل خود وابسته است. در واقع رئالیسم مفهومی ذهنی است که عمیقا به قرن خود وابسته است.

این پژوهشگر تصریح کرد: رئالیسم همواره خود را به عنوان وجدان هنر مطرح می‌کند و این بعد همچنان پابرجاست. به نظر من ما باید در جهان حاضر چند گفتمانی بودن واژه رئالیسم را بپذیریم.

براهیمی با اشاره به اهمیت رئالیسم در ارائه تجربه زیستی به مخاطب، گفت: کافکا در مسخ فضایی را با استفاده از کلمات تصویر می‌کند که واکنش های جسمی نظیر حس چندش را برای مخاطب به دنبال دارد به همین خاطر می‌توان گفت که این نویسنده توانسته یک تجربه فانتزی را به صورت رئالیستی ارائه کند. در واقع می‌توان گفت که ساکن شدن مخاطب در دنیایی که هنرمند تصویر کرده، یک تجربه زیستی به شمار می‌رود.

در ادامه دکتر الستی از منصور براهیمی خواست که نظریه‌های مطرح شده را تالیف کند تا تعاریف بدوی ارائه شده در حوزه رئالیسم، بر مبنای زمان حاضر تغییرات لازم را تجربه کند.

براهیمی در بخش پایانی سخنرانی خود، به مشکلات سینمای کنونی اشاره کرد و در این باره گفت: به نظر من ما در سینمای امروز بیش از اندازه درگیر رئالیسم خام هستیم که باید از آن عبور کنیم.

او افزود: در شرایط حاضر به نظر می‌رسد که رئالیسم انتقادی بیش از اندازه گریبان سینمای امروز ما را گرفته است، به همین خاطر هنرمندان ما مدام سعی می‌کنند که به معضلات طبقات پایین جامعه بپردازند. این گروه در پاسخ به این سوال که چرا چنین مباحثی را مطرح می‌کنند، می‌گویند که جامعه خود را اینگونه می‌بینند. در حالیکه طرح چنین پاسخی نشان می‌دهد که هنرمند به جای وفاداری به حقیقت جامعه صرفا حقیقت ذهنی خود را مدنظر قرار داده است.

بخش پایانی این نشست نیز به پرسش حاضران و پاسخگویی دکتر منصور براهیمی به سوالات سپری شد.

بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲۲ آبان ماه در پردیس ملت ادامه دارد.

شایان ذکر است، سلسله نشست‌های تخصصی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با عنوان «۳۵-۲۰» به مفاهیم متعددی چون رئالیسم، فرمالیسم، مینیمالیسم و باور پذیری در هنرهای مختلفی چون ادبیات، سینما و… می‌پردازد. 
۱۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۱:۰۰
نظرات بینندگان
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این پورتال متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد